Valitse sivu

Tämän korjauksen kohdalla meni melkein kaikki pieleen. Autoon oli viime vuoden lokakuussa vaihdettu 4. sylinterin sytytyspuola. Auto on VAG-konsernin valmistama ja suorasytytypuolan rikkoutuminen on melko yleinen vika. Tarkastin autosta ensin vikakoodit, mutta koska auto on vuosimallia 2000, ei diagnostiikasta ollut apua. Käyntiäänen ja kokemuksen perusteella pääteltiin, että vika on puolassa.  Koska yksi puola oli vaihdettu viime syksynä, sovittiin asiakkaan kanssa, että nyt vaihdetaan loput kolme.

Varaosaluetteloita hetken selailtuani löysin tukkuliikkeen nettiluettelosta sopivan osan. Tilasin netin kautta uudet puolat ja kerroin asiakkaalle, että osat tulevat vielä tänään iltapäivällä, koska avopuolisoni sattui olemaan asioilla ja kotimatkalla voisi noutaa osat. Tämä tapahtui maanantaina.
Tuntia myöhemmin sain sähköpostin, että osia ei varastosta löydy, virhe saldoissa. Toisen tukkuliikkeen luettelot näytti, että heillä olisi neljä puolaa varastossa. Tilaus pääkaupunkiseudulta tulisi seuraavaksi päiväksi. Ilmoitin asiakkaalle viivytykseestä ja pahoittelin tilannetta.

Seuraavana aamuna tuli paketit Kaukokiidon kuljettamana ja samaan aikaan tukkuliikkeestä soitettiin, että heillä on sattunut virhe keräilyssä ja meidän tuotteet ovat toisessa varaosaliikkeessä noin 200 km:n etäisyydellä. Asian korjaamiseksi oli tukkuliikkeen varaston esimies pyytänyt tätä toista varaosaliikettä toimittamaan osat matkahuollon pikarahtina meille.Oltiin tiistaissa ja oli vielä toive, että osat tulisivat matkahuoltoon vielä iltapäivällä. Tiedustelin osia matkahuollosta iltapäivällä, mutta matkahuollon järjestelmästä ei löytynyt meille tulossa olevaa pikalähetystä Koska tukkuliikkeen varastosaldo oli nyt nolla, eivät he voineet lähettää uusia väärään osoitteeseen menneiden tilalle. Ajattelin vielä odotella ja ilmoitin asiakkaalle taas viivytyksestä ja kerroin, että soitan seuraavan kerran, kun tiedän asiasta tarkemmin.

Keskiviikkona aamupäivällä tukkuliikkeen varaston esimies soitti, että puolat ovat nyt matkalla matkahuollon kyydillä takaisin heille, koska matkahuolto ei voinut toimittaa niitä toisen rahdilla kolmannelle osapuolelle!! Keskiviikkona osat taas Kaukokiidon kyytiin ja ne tulivat meille torstaina.
Osat asennettiin autoon ja vika tuntui muuttuvan vaan pahemmaksi?? Johtosarjaa puolan liittimiltä koskettaessa käyntivika joko paheni tai parani. Moottori kävi välillä kolmella, välillä kahdella ja toisinaan sammui kokonaan!! Asentaja purki johtosarjaa, mutta ei löytänyt vikaa!! Lopulta asentaja kokeili takaisin vanhoja puolia. Käynti parani jo selvästi, mutta edelleen yksi sylinteri oli pois pelistä. Viime syksynä vaihdettu puola oli vielä paikoillaan ja nyt selvisi, että se on rikki. Uusista puolista kokeilemalla löytyi yksi, joka toimi, muut kolme alkoivat aina pätkiä, kun johtoliitintä varovasti koski ja taivutti hieman liitintä ja johtoa!! Neljästä uudesta varaosasta siis vain yksi oli käyttökelpoinen ja se viime syksynä vaihdettukin oli saman valmistajan tuote.

 Kalenterissa päivä kohdalla luki torstai.

Asiakkaaele aiheutui saldovirheiden, logistiikkaongelmien ja huonolaatuisten osien vuoksi harmia. Auto oli neljä päivää korjattavana, eikä asiakkaan mielikuva meidän korjaamotoiminnan laadusta varmaankaan parantunut.

Asiakkaallehan koko juttu meni taakuna, koska rikkoutunut osa oli vaihdettu viime syksynä. Mitä tästä jäi meille? Sähläystä ja hermojen kiristymistä ja huonoa mieltä. Pitää alkaa neuvottelemaan tukkuliikken takuukäsittelijän kanssa mahdollisesta korvauksesta. Katsotaan mitä siitä tulee….

Tiedon etsintää
Tärkeät pikkutarvikkeet