Virheet varaosaluetteloissa aiheuttavat paljon ongelmia korjaamoille. Varaosan sopivuutta autoon on monesti vaikea varmistaa, ennen kuin autoa on riittävästi purettu. Purkamiseen saattaa menna aikaa monesti muutamia tunteja.
Tehokkaasti ja tuottavasti toimivan korjaamon käyttöasteen eli asiakkaille myytyjen tuntien suhteen asentajien läsnäolotunteihin pitäisi olla vähintään 80%.  Tuohon päästään, jos normaalina 7,5 tunnin tyyöpäivänä saadaan asentajan tunneistä myytyä kuusi. Hyvällä ennakoinnilla, riittävällä työtarjonnalla ja kaikenlainen sählääminen työmenetelmistä poistamalla tuo tavoite on saavutettavissa. Ei pitäisi olla vaikea tavoittaa, mutta käytännössä tuohon ei aina päästä.
Jos esimerkiksi kytkintä korjattaessa, joku komponentti osottautuu sopimattomaksi, aiheutuu tästä monta ongelmaa. Asikas ei saa autoa käyttöönsä luvattuna aikana. Yksi korjauspaikka jää varatuksi. Seuraavalle päivälle suunnitellut työt jäävät tekemättä, koska kapasiteetti, asentaja ja korjauspaikka, ovat varattuina.
Miten näitä ongelmia voi välttää. Varaosaluetteloita on luettava huolellisesti. On otettava huomioon ajoneuvon ikä, moottorikoodi, valmistenumero jne. Katsottava onko vaihtoehtoja ja varmuuden vuoksi vaikka varattava kaikki vaihtoehdot saataville korjausta varten. Se aiheuttaa ylimääräistä tavaran käsittelyä, mutta korjaamon tuottavuuden kannalta se on pienempi paha. Ylimääräiset varaosat on syytä kuitenkin palauttaa mahdollisimman nopeasti.
Autovalmistajien omat varaosaluettelot sisältävät usein täsmällisempää tietoa kuin varaosatoimittajien luettelot. Partslink24:n ja Tecdocin yhteiskäytöllä voi jo paljon varmistaa ennakolta töiden onnistumista.

Tärkeät pikkutarvikkeet
Toimivan korjaaminen on vaikeaa...